Forhandlinger og -rådgivning

Forhandlinger er den kritiske fasen i inngåelse av avtaler. Måten forhandlinger håndteres på er avgjørende for hvilke resultater som oppnås.

Forhandlinger er viktig.

[...] Dette gjelder selvsagt alltid i kontraktsforhandlinger hvor resultatet kan ha avgjørende betydning. Men dete gjelder også i mer uformelle forhandlinger internt i organisasjonen, der forhandlingsatferd og -resultat påvirker organisasjonens framtidige strategi, forholdet mellom partene og deltakernes motivasjon til å etterleve beslutningen.

Cerato tilbyr :

  • Prosessledelse og -rådgivning

  • Bistand ved tilrettelegging av forhandlingsprosesser

  • Identifisering og konkretisering av interesser, behov og forhandlingssaker

  • Utforming og konkretisering av forhandlingsstrategi

  • Gjennomføring av forhandlingsforberedelser, -planlegging og -tilrettelegging

  • Forhandlingsledelse

  • Kurs i forhandlinger (forberedelser og gjennomføring)

  • Foredrag innen aktuelle forhandlingstemaer

  • Rådgivning, trening og utvikling av forhandlere og forhandlingsteam

  • Assistert forhandling - prosessrådgivning

  • Individuell rådgivning/coaching av forhandlingsledere og -team

Det gjelder å:

  • Snakke for å gjøre seg forstått - og lytte for å forstå

  • Identifisere interesser, behov og forhandlingsmomenter

  • Fokusere på interesser - ikke på posisjoner

  • Analysere alternativer til en forhandlet løsning (BATFOL)

  • Kartlegge spesielle utfordringer som må håndteres

  • Utforme forhandlingsstrategi

  • Være konkret, men samtidig fleksibel

  • Gjøre maksimalt ut av sine fordeler

  • Temme tøffe forhandlingspartnere og skape "vinn-vinn"-resultater